9.8.13

PEOPLE #2: ALICE MAI-LINH HUYHN



For our PEOPLE #2 we want to put a spotlight on our lovely friend, blogger and talented fashion designer 
Alice Mai-Linh Huyhn. The hot chick in the picture above is not just a trend-setter from 2007 with her 
blog I heart Alice, but also one of the most creative and passionate person we have ever met. So today, 
after years during which she astonished us with her three collections 'The Wood', '5' and 'Sehnsucht', 
we thought it was time to share with you not only her 'party-goer-side' as we did in some previous posts,
but also her impressive talent. Just before she left for NYC for an internship at Alexander Wang, she told us 
a bit more about her work, so here we go with our second 'PEOPLE' interview after the 'read more' break! 


You are both a blogger and a fashion designer. How do you combine these two aspects of your personality?
On the one hand I'm a very open person, on the other hand I am also very indrawn and reserved. On my blog
I can express and show my narcissistic side, upload photos of me, keep people informed about what's going on 
in my life, and give strangers an image of Alice, so to speak. As a fashion designer, I keep myself very much
 in the background, and prefer to be out of sight and on my own. Through my creations and collections, I want my
 emotions to come to the fore, whilst the person behind it fades from the spotlight. Moreover, I would also say
 that my blog was an evolution; a process to understand myself and find out my ambitions. My studies 
were sort of a new stage which showed me who I really am and what I really want.

Du bist beides, eine Bloggerin und eine Mode-Designerin.
Wie kombinierst du diese beiden Aspekte deiner Persönlichkeit? 
Einerseits bin ich eine sehr offene Person, andererseits bin ich auch sehr gerne für mich und verschlossen. 
Auf meinem Blog kann ich meine narzistische Seite ausleben, Fotos von mir hochladen, die Leute über mein 
Leben informieren und sozusagen fremden Leuten ein Bild von mir geben. Als Modedesigner halte ich mich 
aber sehr zurück, ich möchte nicht in den Vordergrund gerückt werden und bleibe lieber für mich und alleine. 
Ich möchte mit meinen Kreationen und meinen Kollektionen meine Emotionen im Vordergrund rücken und nicht mich
 - also sozusagen soll meine Mode im Vordergrund stehen und nicht die Person hinter der Mode. Zudem würde
 ich auch sagen, das mein Blog eine Entwicklung war, ich musste mich erst einmal finden, wissen was ich machen
möchte etc. Mein Studium ist sozusagen eine neue Etappe die mir gezeigt hat wer ich wirklich bin und was ich will.


Your creativity is impressive. How do you keep yourself motivated?
(Thank you!) My motto is "Every man is the artisan of his own fortune". I wouldn't be who I am today
 without this motivation – I would even say that I could do more and that I really must pull myself
together very often! Also, I've never been so passionate about something and I realized it whilst
progressing in my studies and work – if you love what you do, it doesn't matter how much time
you invest in it or if you just get a few hours of sleep. Life should be all about passion.

Deine Kreativität ist beeindruckend. Was motiviert dich, so viele Dinge anzufangen?
( Danke! ) Mein Motto: "Jeder ist seines Glückes Schmied" und ohne diese Motivation, wäre ich 
nicht hier wo ich nun wäre - ich würde sogar sagen, das ich noch mehr schaffen könnte und 
muss mich wirklich sehr oft zusammenreißen! Zudem habe ich noch nie so viel Leidenschaft 
für eine Sache entwickelt und ich merke wie ich in meiner Arbeit und in meinem Studium 
aufgehe - wenn man seine Arbeit liebt, ist es egal wie lange man daran sitzt oder ob man 
wenig schläft, ich denke so sollte das Leben verlaufen: Leidenschaftlich.


Your talent has been highly acclaimed recently, and you got the chance to work on many 
interesting projects. What has been your stand-out moment in your fashion career so far?
It was definitely a few weeks ago, when I had my very first fashion show during Berlin Fashion Week,
 in front of a selected audience and fashion enthusiasts. The tension before the show, the casting which 
included models from the last season of Germany Next Top Model, the Hair & Make-up, but most of 
all, the last minutes before the show, when the models were ready, everyone was sitting and the music 
kicked off. That excitement was actually the greatest feeling ever, and a few minutes after, when the
 show was over, I just felt like a weight had been lifted off of my shoulders.

Dein Talent wurde vor kurzem gelobt, und du hattest die Chance für viele interessante Projekte
zu arbeiten. Was war dein Stand-out Moment bisher in deiner Mode-Karriere?
Das war definitiv erst vor einigen Wochen: meine erste Fashion Show während der Fashion Week in Berlin
vor ausgewähltem Publikum und Modebegeisterten zu präsentieren. Die Anspannung vor der Show, das 
Mode-Casting, bei dem auch grandiose Models aus der aktuellen Staffel von GnTm kamen, dann die Organisation
 von Hair&Makeup, dann aber die letzten Minuten kurz vor der Show, wenn die Models fertig sind, alles
sitzt und die Musik einsetzt. Das kribbeln was ich dann in den Fingerspitzen habe ist einfach das tollste Gefühl
überhaupt und als es dann in wenigen Minuten auch schon vorbei war, viel mir eine große Last von den Schultern.


Your last collection is called Sehnsucht, tell us something about it...
The Resort Collection 2013/2014 deals with the subject of desire. The painful longing for a person, 
but also for a place or a feeling, as these can also be triggers to release such emotions. I want to give 
the viewer the chance to see and experience the gleam of these bittersweet feelings. The parallels to 
this sentiment are expressed not only in the materiality of neoprene-type, jersey and jacquard fabrics,
 in the geometric cuts, in the cut-outs, nylon inserts and sleeve-composition, but also through 
the arrangement of the models, pictures, make-up, and music. Overall, the 21-piece collection 
includes 10 looks, 5 for women and 5 for men. The respective looks always match with 
the opposite gender, due to the same materiality, conceptual representation and cut.

Deine letzte Kollektion heißt Sehnsucht, erzähl uns etwas darüber...
Die Resort Collection 2013/2014 behandelt das Thema der Sehnsucht. Das schmerzliche Verlangen
nach einer Person, aber auch nach einem Ort, Gefühl oder Zustand, denn diese können ebenfalls
Auslöser dieses Gefühls sein. Ich möchte dem Betrachter die Chance geben, das Glänzen dieses
bittersüßen Gefühls zu sehen und zu spüren. Die Parallelen zu diesem Gefühl werden nicht nur über die 
Materialität der neoprenartigen Stoffe, Jersey und Jaquard, der geometrischen Schnitte und parallelen 
zu den Männern- und Damenlooks, Cut-Outs, den einsetzten filigraner Nylonfäden un den Verlegungen
der Armnähte und den zwei weiteren Armen an der Hüfte die zusammengeknotet werden deutlich, 
sondern auch in der Anordnung der Modelle, dem Make-up und der Musik. Insgesamt beinhaltet die
21-teilige Kollektion 10 Looks, 5 für Damen und 5 für Herren. Die jeweiligen Looks bilden mit dem
anderen Geschlecht immer ein Paar, diese wird vor allem durch die gleiche Materialität, bzw. die 
konzeptionelle Darstellung und der Schnitte dargestellt. 




Where do you see your future as blogger and fashion designer heading to?
I don't want to be known as a blogger; to be honest I'm already trying to dissociate my blogger image from my work.
I hate hearing “the fashion blogger and her collection...” - I would like to be acknowledged as a designer,
not as a blogger who makes fashion. Of course I owe my blog very much; but sometime it is also time to know
what you want to achieve in life, and I want to be recognized as a designer. 'I heart Alice' is still an online platform
where I expose my thoughts and my inspirations, exactly as it was in the beginning. Who knows if in the future
 I will keep blogging or not – I wish so, but as a fashion designer, there will probably be little time for it.

Wie stellst du dir deine Zukunft als Bloggerin und Modedesignerin vor?
  Ich möchte nicht als Blogger bekannt werden, um ehrlich zu sein versuch ich es jetzt schon das Blogger-Image, 
so wie die Leute mich kennen, abstreifen. Ich höre ungern "Die Modebloggerin… und ihre Kollektion" - ich möchte 
als Designerin wahrgenommen werden und nicht als Bloggerin die Mode macht. Ich habe natürlich meinem Blog 
sehr viel zu verdanken! Aber irgendwann ist es auch Zeit zu wissen was man im Leben erreichen will und ich möchte 
das man mich als Designerin anerkennt. Mein Blog ist immer noch, so wie es auch anfangs war, eine Online-Plattform
 auf denen ich meine Gedanken und Inspirationen preisgebe. Wer weiß ob ich in Zukunft noch meinen Blog behalte
 oder habe - ich kann es mir natürlich schon noch vorstellen weiterhin zu bloggen, aber wenn
 ich wirklich den Beruf eines Modedesigners auslebe, denke ich das wenig Zeit dafür bleibt.


If you were to choose a fashion trend for next season, what would it be?
Monochrome Looks!

Wenn du einen Mode-Trend für die nächste Saison wählen könntest, was wäre es?
Monochrome Looks!



Your blog is called I Heart Alice. Tell us 10 things you 'heart' in life
Melancholy, summer rain, poetry, dreams, letters, 
fantasy, macarons, blue mountains, movie, and my family

Dein Blog heißt I heart Alice. Sag uns 10 Dinge, die du im Leben 'heart'
Melancholie, Sommerregen, Poesie, Träume, Briefe, 
Fantasie, Macarons, blaue Berge, Filme, meine Familie


Check out Alice's latest fashion film for her 2013/14 collection Sehnsucht,
and give her some love on Facebook and on her blog I heart Alice!


1 comment: